Gi matpakken et løft
Heidi

Heidi

Småbarnsmor og ernæringsveileder.
Kokken bak Favorittkassen og Singelkassen

Gi matpakken et løft

Barna vil garantert spise opp maten sin nå!

Matboksene kommer like fulle tilbake som da de forlot hjemmet om morgenen. Mange foreldre klør seg i hodet: Hva skal til for at matpakkene blir spist opp? Heidi er tobarnsmamma, ernæringsveileder og kokken bak Barnekassen fra Godtlevert. Her gir hun deg sine 5 beste matpakketips.

1. Yoghurtbeger

Barn er veldig glad i yoghurt med topping. Men det blir fort dyrt hvis du skal kjøpe ferdige yoghurtbegre til tre barn. Hvorfor ikke lage din egen? Da får du også bedre kontroll på at barna får i seg nyttige byggeklosser. Ha frukt i bunn, for eksempel mango og melon, fyll på med naturell- eller vaniljeyoghurt og ha granola på toppen. Superenkelt og supergodt!

PS: Små glasskrukker tar seg bra ut på bilde, men er kanskje ikke like praktiske i skolesekken. Tette plastbegre fungerer kjempefint som yoghurtbeger.

2. Matspyd

– Rester blir mye morsommere om de er på spyd! Skjær opp rester av ost, kjøttpålegg, grønnsaker og frukt, og tre det på spyd. Pepperonirester fra lørdagspizzaen, fetaost fra gårsdagens salat – alt kan brukes! Jeg garanterer at det vil bli en suksess.

3. Wraps

– I en wrap kan du ha hva som helst! Middagsrester eller vanlig pålegg fungerer utmerket. Her har jeg laget en wrap med kremost, ost, skinke og grønnsaker. Jeg hadde også litt mango til overs, så det hadde jeg i et par av dem. Det var en kjempesuksess!

4. Grove vafler

– Ved å bytte ut deler av det fine melet med grovt mel og kutte ut sukkeret, har du plutselig sunne vafler du med god samvittighet kan legge i matpakken. Ha på salt pålegg som ost, salami og grønnsaker eller friske bær og brunost. Du kan også prøve å ha revet ost, skinke i biter og finhakket tomat i selve vaffelrøren slik at pålegget stekes med i vaffeljernet. Det gir deg helt sikkert mamma- eller pappapoeng!

5. Nøttebar

– Når det er turdag på skolen eller i barnehagen, er det alltid populært med noe ekstra godt. Og barn trenger også ekstra påfyll når de er ute hele dagen og bruker kroppen mye. Lag deilige nøttebarer! Rist 150 g nøtter og 100 g havregryn i en stekepanne. Smelt 40 g smør og bland inn 50 g brunt sukker, 2 ss honning og 1 ts kanel. Bland alt godt sammen. Ha bakepapir i en form, hell i nøtteblandingen og press alt litt ned i formen. Sett formen i fryseren. Etter noen timer er det klart, du kan kutte opp i passe store porsjoner og legge deilig snacks i tursekken.

Personer
Middager
Personer
Middager
Din pris kr NaN
kr NaN
Middager for uke 40

Les også

5 sommerdrikker for barna

Hvordan få barna til å prøve nye smaker

På barnehagebesøk med rå fisk og sushi

Last ned appen

iOS og Android
ios logo
google play store logo

Last ned appen

iOS og Android
ios logo
google play store logo