Hvordan få barna til å prøve nye smaker

Hvordan få barna til å prøve nye smaker

Heidi, kokken bak Barnekassen fra Godtlevert, gir deg sine 5 beste tips!

Det kan til tider være en riktig kokkekunst å få barn til å ville prøve ukjente smaker. Men det trenger det ikke å være! Heidi er utdannet kokk og erfaren småbarnsmor. Hennes ønske er å kunne bidra til at barn i alle aldre skal få gode matvaner, mye matglede og gode matminner. Her gir hun deg enkle tips til hvordan man får barna til å bli litt tøffere i matveien.

1. Involver barna i matlagingen

– Flere kokker, mer søl er det noe som heter, men det trenger ikke nødvendigvis å være en sannhet. Ved å la barna ta del av matlagingen, gir du dem eierskap til maten, og kanskje kan det føre til at tøffhetsskalaen booster litt. Få barna til å føle at de er en del av prosessen, enten de sitter på benken og observerer eller kutter opp grønnsaker.

2. Ikke bruk fellesbetegnelser og kategorier – fisk er ikke bare fisk!

– Barn er nysgjerrige av natur og liker som oftest å lære nye ting. Derfor er det bare å snakke i vei om maten dere spiser. Hvor kommer den fra, hva lukter den, hvilken farge har den? Det skaper interesse hos barna og man ufarliggjør råvaren. Ikke bruk fellesbetegnelser og kategorier for matvaregrupper. Fisk er ikke bare fisk, det finnes jo så mange fiskeslag! Barn som liker laks, liker ikke nødvendigvis torsk.

Ved å omtale maten for det den er, gir du også barna muligheten til å kunne ta et enklere valg i matveien. Spør gjerne om de vil ha gulrot eller brokkoli, ikke spør: “Vil du ha grønnsaker?”. Dette er et stort paraplybegrep, og under finnes det mange ulike typer grønnsaker. Man må ikke nødvendigvis spise fire forskjellige grønnsaker til hvert måltid, mengden kommer etter hvert, men det viktigste er å få inn grunnpilarene og at barna venner seg til de ulike sortene. Deretter kan man bygge videre og legge til flere komponenter.

3. Vær tålmodig, alle liker ikke alt med en gang

– Barna må få tid til å la smaksløkene og preferansene utvikle seg. Noen må kanskje smake en ting opptil 15 ganger før de begynner å like den, andre trenger kanskje bare smake på den to ganger. Moralen er å ikke gi opp, men fortsette å prøve. Ser man at det stagnerer så kan man kanskje prøve en annen vinkling.

4. Varier tilberedningsmåte

– For at ting fortsatt skal oppleves som spennende og nytt, er det lurt å veksle mellom måten råvarene tilberedes på. Varier gjerne mellom bakt, stekt, rå, revet, most eller kokt. På den måten kan du bringe frem de ulike smakene som fremkommer ved de ulike tilberedningsmetodene. For eksempel kan det være en god idé å lage suppe av grønnsaker ved å først koke dem, og så kjøre dem sammen med en stavmikser så suppen blir jevn. Her finnes det også en hel haug av artige serveringsmetoder som gjør det morsommere for barna å spise maten. Lag kjempekule blekksprutpølser eller server for eksempel suppen i en kopp! Alt som er litt annerledes er moro. Varier også med ulike krydder slik at barna får oppleve at ting kan smake annerledes med litt pepper på, eller kanskje hvitløk for den eventyrlystne.

5. Husk at du er et forbilde

– Barn imiterer atferd og legger ofte merke til mer enn man tror. De gjenspeiler det foreldrene gjør, så det er faktisk viktig å gå foran som et godt eksempel, også i matveien. Barna ser hva du spiser, og hvordan du spiser det. Her kan man snike inn mye ved å vise barna at det er OK å være nysgjerrig, og at det faktisk er viktig å prøve. Kanskje du lærer å like noe nytt selv til og med? Smak sammen, det skaper et bånd og en trygghet for barnet om at det ikke er så farlig å teste noe nytt.

Velg middagene sammen. Det gir barna eierskap til maten de skal spise. Gi de et valg mellom ulike middager. Slik føler de at de blir både sett og hørt, uten at man lar dem velge fritt.

Velg mellom følgende middager for kommende uke:

nnnnnnnnnnnnnnn

- Vi har fått veldig mange tilbakemeldinger på den nye tjenesten vår. Hver uke kan man nå velge mellom rundt 20 middager. Småbarnsfamilier virker meget fornøyde med løsningen da ungene er med å velge middagene. Det har gjort det mye lettere å få barna til å teste nye middager, fordi de har valgt det selv. Middagene man kan velge mellom er næringsrike og med lavt saltinnhold. Det er med andre ord trygt å la barna velge fritt blant middagene.

Les også

Slik kan du spise mindre salt i hverdagen

5 gode grunner til å bruke matkasse

Gi matpakken et løft

Familien Lucas har prøvd nye Godtlevert

Last ned appen

iOS og Android
ios logo
google play store logo

Last ned appen

iOS og Android
ios logo
google play store logo