5 sommerdrikker for barna
Heidi

Heidi

Småbarnsmor og ernæringsveileder.
Kokken bak Favorittkassen og Singelkassen

5 sommerdrikker for barna

Heidi, kokken bak Barnekassen fra Godtlevert, gir deg sine 5 beste tips!

Det har blitt målt vanvittige sommertemperaturer over hele landet den siste tiden, og det ser ikke ut til at det skal avta med det første. Når det er så varmt ute er det kjempeviktig å få i barna nok væske, men det er ikke alltid like lett når de helst bare vil leke ute hele dagen uten avbrytelser fra de voksne. Heidi er ernæringsveileder, tobarnsmor og kokken bak Barnekassen fra Godtlevert. Her får du hennes beste tips for å få i ungene nok drikke i varmen.

1. Isbiter med bær

– Alle barn elsker isbiter, og de blir ekstra morsomme med noe oppi. Fordel ulike bær, som bringebær, blåbær, solbær og rips, i en isbitform. Fyll på med vann og sett formen i fryseren. Barna synes det er kjempemorsomt med bærene som sitter fast inni isbiten.

2. Vannmelonslush

– Vannmelonen er naturlig søt og har masse væske i seg. Den egner seg perfekt til slush! Kutt vannmelonen i biter og ha bitene i fryseren i et par timer eller over natten. Kjør sammen vannmelon og litt vann i en blender eller med en stavmikser. Ta-da, så har du en sunn slush alle barn vil like.

3. Vanndispenser med masse is og frukt

– Dispensere som denne har blitt veldig populære de siste årene. Du får tak i dem overalt og de er ikke spesielt dyre. Men de er geniale! Fyll opp med vann, isbiter og skiver av frukt. Sitrusfrukter egner seg spesielt godt, men bruk det du har tilgjengelig. Fyll på med vann, og gjerne også isbiter, i løpet av dagen. Jeg hadde hagefest med masse unger i helgen, og da hadde jeg en slik stående. Vannet ble faktisk mer populært enn saften jeg hadde satt frem fordi barna syntes det var så gøy å få tappe vannet selv.

4. Mangobrus

– Hva med brus på en helt vanlig torsdag? I de fleste dagligvarebutikker og i internasjonale butikker får du tak i rene mangopuréer. Du kan også bruke annen usukret fruktpuré for å få forskjellige smaker. Fyll opp et glass med isbiter, ha i 2-3 spiseskjeer med mangopuré og hell på Farris (som også gir mineraler, tommel opp!). Jeg gjorde det til barna mine i går og kunne lokke med mangobrus på en vanlig hverdag.

5. Frosne druesukkertøy

– På varme dager er det godt med en kald snack. Legg druer i fryseren i 2 timer, og voilà! Server barna deilige kalde druesukkertøy. Jordbær, bringebær og rips fungerer også kjempegodt her.

Les også

Granola med honning

Honningcentralen

Sunt valg, sunn hverdag

Grønnsakslapper

Last ned appen

iOS og Android
ios logo
google play store logo

Last ned appen

iOS og Android
ios logo
google play store logo