Hjem
/
Slik får du sprø svor på juleribben
Slik får du sprø svor på juleribben
Del

Slik får du sprø svor på juleribben

«Hvordan få sprø svor på ribben?» Det er kanskje julens aller største spørsmål. Juleribbe er for veldig mange et viktig høydepunkt på julaften. Perfekt marmorert, saltet og pepret varsomt, og med sprø svor – selvfølgelig. Vi har slått sammen vår kokkeerfaring for å gi deg svaret på ribbe-spørsmålet. Her får du både oppskriften og noen gode tips dersom det skulle skjære seg.
13. desember, 2019

Du trenger:

  • 3,5 kg ribbe (6 personer)
  • Aluminiumsfolie
  • Salt
  • Pepper

Slik gjør du:

  1. Sett stekeovnen på 200 grader.
  2. Ribben i Godtleverts Julekasse er ferdig krydret. Dersom du bruker en rå ribbe: Skjær gjennom svoren og litt ned i spekket med en skarp, spiss kniv. Hvis du ruter opp parallelt med ribbeina blir det lettere å skjære opp pene biter etter steking. Gni inn ribben med salt og pepper, pakk den inn i folie og la den stå i kjøleskap i 2–3 dager.
  3. Legg ribben i en langpanne med svoren ned. Ha 1–2 cm vann i bunnen av langpannen. Dekk langpannen med aluminiumsfolie, og stek formen i ovnen i ca. 45 minutter. Tilsett mer vann i pannen om vannet fordamper.
  4. Ta langpannen ut av ovnen, og legg ribben over på et fat. Legg aluminiumsfolien eller en flat tallerken under ribben, med svoren opp. Det gjør at fettet renner av og ikke blir liggende oppå ribben. Senk temperaturen på stekeovnen til 175 grader. Bruk gjerne varmluftsfunksjonen om du har. Stek ribben i 1–1,5 time til.
  5. Sett stekeovnen på 200 grader, og stek ribben i ytterligere 30 minutter, eller til svoren er sprø. Dersom svoren ikke blir sprø, kan du steke ribben på øverste rille i ovnen mot slutten av steketiden.
  6. La ribben hvile i 30 minutter. Skjær kjøttet i biter før servering.

Server juleribben sammen med medisterkaker, julepølse, rødkål, surkål, rosenkål, poteter, brun saus og sennep.

Kokkenes ekstra tips hvis det skulle skjære seg

Ofte får ribba sprø svor av seg selv, hvis ikke kan du gjøre følgende mot slutten av steketiden:

  • Det er lettere å få sprø svor med litt fetere ribbe. Sørg også for at svoren er rutet godt opp.
  • Sett panna høyere i ovnen og øk temperaturen til 250 grader, eller bruk ovnens grillfunksjon. Følg nøye med så du ikke brenner svoren, ikke forlat ovnen, for dette går raskt.
  • Hvis bare deler av ribba har fått sprø svor, kan disse dekkes med aluminiumfolie, slik at de ikke blir brent. Gjør klar biter av aluminiumsfolie, så er det klart så fort svoren begynner å poppe. Den delen av ribba som ligger høyest får sprø svor først.
Del

Nyeste poster

Nyeste poster
Godtlevert bilde
29.06.2021
Smoothie-is er perfekt hvis du vil få i barna litt ekstra frukt og grønt, uten at de merker det. Du kan variere nesten i det uendelige, det er bare å prøve seg frem og se hva familien liker. ⁠
Godtlevert bilde
29.06.2021
En frisk mangosmoothie er perfekt på varme sommerdager. Denne er laget med appelsinjuice, men du kan variere med kokosmelk i stedet, og ha i andre friske frukter hvis du har det liggende. Rester av ananas for eksempel. Eller jordbær. Fyller du på med spinat, får du en grønn variant. Bruk frukt og grønt som du har liggende, med de smakene du foretrekker.
Godtlevert bilde
28.06.2021
Ingen sommer uten potetsalat! Potetsalat passer til det meste, og kan varieres nesten i det uendelige. Det er bare å finne frem det du har i grønnsaksskuffen og bruke fantasien. Men så trenger du heller ikke så mange ingredienser for å få til en skikkelig god potetsalat - det enkle er ofte det beste. Her tipser vi om to enkle varianter - en basert på en sennepsvinaigrette og en med en base av crème fraiche.
Søk i Godtlesestoff
checkmark

Nyeste poster

Nyeste poster
Godtlevert bilde
29.06.2021
Smoothie-is er perfekt hvis du vil få i barna litt ekstra frukt og grønt, uten at de merker det. Du kan variere nesten i det uendelige, det er bare å prøve seg frem og se hva familien liker. ⁠
Godtlevert bilde
29.06.2021
En frisk mangosmoothie er perfekt på varme sommerdager. Denne er laget med appelsinjuice, men du kan variere med kokosmelk i stedet, og ha i andre friske frukter hvis du har det liggende. Rester av ananas for eksempel. Eller jordbær. Fyller du på med spinat, får du en grønn variant. Bruk frukt og grønt som du har liggende, med de smakene du foretrekker.
Godtlevert bilde
28.06.2021
Ingen sommer uten potetsalat! Potetsalat passer til det meste, og kan varieres nesten i det uendelige. Det er bare å finne frem det du har i grønnsaksskuffen og bruke fantasien. Men så trenger du heller ikke så mange ingredienser for å få til en skikkelig god potetsalat - det enkle er ofte det beste. Her tipser vi om to enkle varianter - en basert på en sennepsvinaigrette og en med en base av crème fraiche.