Hjem
/
Smoothie-is
Smoothie-is
Del

Smoothie-is

Smoothie-is er perfekt hvis du vil få i barna litt ekstra frukt og grønt, uten at de merker det. Du kan variere nesten i det uendelige, det er bare å prøve seg frem og se hva familien liker. ⁠
29. juni, 2021

Godt modne bananer gir en veldig god sødme. Kutter du de i biter og fryser de, vil de gi en enda mer kremet konsistens - og det er en super måte å unngå matsvinn. Har du bananer som begynner å bli litt brune, er det bare å fryse de ned i biter, i stedet for å kaste de.⁠

Bruk også gjerne yoghurt naturell, kokosmelk eller avokado for å en god og fyldig smoothie. Så er det bare å fylle på med de fruktene og grønnsakene du vil.⁠

Bruker du mye grønnsaker, som spinat, grønnkål eller gulrot kan det være fint å ha i litt søtning, i form av honning eller lønnesirup.⁠

Kjør sammen smoothien i en blender, og hell over i iskremformer (eller små yoghurtbegre hvis du ikke har isformer tilgjengelig - her er det også bare å bruke fantasien). La smoothie-isen stå noen timer i frysen, og du har ispinner proppfulle av vitaminer klare til å kjøle ned varme sommerbarn.⁠

Her får du noen av våre favorittkombinasjoner:⁠

  • Grønt eple, spinat, eplejuice og vaniljeyoghurt⁠
  • ⁠Mango, fersken, nektarin eller annen gul frukt ⁠sammen med jordbær, appelsinjuice og kokosmelk⁠
  • ⁠Jordbær og/eller bringebær, banan, avokado, kokosmelk og valgfri juice⁠
  • ⁠Blåbær, bringebær, banan, yoghurt naturell og valgfri juice

Del

Nyeste poster

Nyeste poster
Godtlevert bilde
29.06.2021
Smoothie-is er perfekt hvis du vil få i barna litt ekstra frukt og grønt, uten at de merker det. Du kan variere nesten i det uendelige, det er bare å prøve seg frem og se hva familien liker. ⁠
Godtlevert bilde
29.06.2021
En frisk mangosmoothie er perfekt på varme sommerdager. Denne er laget med appelsinjuice, men du kan variere med kokosmelk i stedet, og ha i andre friske frukter hvis du har det liggende. Rester av ananas for eksempel. Eller jordbær. Fyller du på med spinat, får du en grønn variant. Bruk frukt og grønt som du har liggende, med de smakene du foretrekker.
Godtlevert bilde
28.06.2021
Ingen sommer uten potetsalat! Potetsalat passer til det meste, og kan varieres nesten i det uendelige. Det er bare å finne frem det du har i grønnsaksskuffen og bruke fantasien. Men så trenger du heller ikke så mange ingredienser for å få til en skikkelig god potetsalat - det enkle er ofte det beste. Her tipser vi om to enkle varianter - en basert på en sennepsvinaigrette og en med en base av crème fraiche.
Søk i Godtlesestoff
checkmark

Nyeste poster

Nyeste poster
Godtlevert bilde
29.06.2021
Smoothie-is er perfekt hvis du vil få i barna litt ekstra frukt og grønt, uten at de merker det. Du kan variere nesten i det uendelige, det er bare å prøve seg frem og se hva familien liker. ⁠
Godtlevert bilde
29.06.2021
En frisk mangosmoothie er perfekt på varme sommerdager. Denne er laget med appelsinjuice, men du kan variere med kokosmelk i stedet, og ha i andre friske frukter hvis du har det liggende. Rester av ananas for eksempel. Eller jordbær. Fyller du på med spinat, får du en grønn variant. Bruk frukt og grønt som du har liggende, med de smakene du foretrekker.
Godtlevert bilde
28.06.2021
Ingen sommer uten potetsalat! Potetsalat passer til det meste, og kan varieres nesten i det uendelige. Det er bare å finne frem det du har i grønnsaksskuffen og bruke fantasien. Men så trenger du heller ikke så mange ingredienser for å få til en skikkelig god potetsalat - det enkle er ofte det beste. Her tipser vi om to enkle varianter - en basert på en sennepsvinaigrette og en med en base av crème fraiche.