Hjem
/
Isen du kan gi barna hver eneste dag
Isen du kan gi barna hver eneste dag
Del

Isen du kan gi barna hver eneste dag

“Mamma, det er så vaaaarmt! Kan ikke vi få is?” Kjenner du deg igjen? Det gjør Heidi, kokken bak Favorittkassen fra Godtlevert. Derfor gir hun deg tips til hvordan du kan svare JA på is-maset og samtidig gi barna de sunne byggeklossene de trenger.
27. juni, 2018

Minst én gang om dagen får Heidi spørsmål fra barna sine om de ikke kan få is. Men hun har ikke lyst til å gi barna is med masse sukker hver eneste dag.

– Det er ikke det at kjøpe-isen er så farlig i seg selv. Problemet er at den fyller opp de små barnemagene, og den plassen skulle gjerne andre næringsstoffer hatt.

Heidi har derfor funnet en metode for hvordan hun både kan glede barna sine og få i dem gode byggeklosser som gjør at de med overskudd kan leke seg langt inn i sommernatta.

– Jeg lager smoothie-is! Her bruker jeg ingen spesiell oppskrift, men finner det jeg har i kjøleskapet. Frukt og bær er både sunt og søtt, og må alltid være med i en smoothie-is. Godt modne bananer gir veldig god sødme, så det har jeg nesten alltid oppi. Bruk gjerne naturell yoghurt, kokosmelk eller avokado for å få en mer kremet konsistens og for å lure inn ekstra byggeklosser.

Oppskriften er derfor såre enkel: Kjør sammen smoothien i blenderen og hell den over i iskremformer. La det stå noen timer i fryseren eller over natten, og du har næringsrike kremede ispinner som kjøler ned varme sommerbarn.

Og et siste tips fra kokken?

– Prøv å lure inn litt grønnsaker også, som spinat og gulrot. Ungene vil garantert ikke merke det!

Heidis favorittkombinasjoner

- Grønt eple, spinat, eplejuice, vaniljeyoghurt

- Mango/fersken/nektarin eller annen gul frukt, jordbær, appelsinjuice, kokosmelk

- Jordbær/bringebær, banan, avokado, kokosmelk, valgfri juice

- Blåbær, bringebær, banan, naturell yoghurt, valgfri juice

Del

Nyeste poster

Nyeste poster
Godtlevert bilde
29.06.2021
Smoothie-is er perfekt hvis du vil få i barna litt ekstra frukt og grønt, uten at de merker det. Du kan variere nesten i det uendelige, det er bare å prøve seg frem og se hva familien liker. ⁠
Godtlevert bilde
29.06.2021
En frisk mangosmoothie er perfekt på varme sommerdager. Denne er laget med appelsinjuice, men du kan variere med kokosmelk i stedet, og ha i andre friske frukter hvis du har det liggende. Rester av ananas for eksempel. Eller jordbær. Fyller du på med spinat, får du en grønn variant. Bruk frukt og grønt som du har liggende, med de smakene du foretrekker.
Godtlevert bilde
28.06.2021
Ingen sommer uten potetsalat! Potetsalat passer til det meste, og kan varieres nesten i det uendelige. Det er bare å finne frem det du har i grønnsaksskuffen og bruke fantasien. Men så trenger du heller ikke så mange ingredienser for å få til en skikkelig god potetsalat - det enkle er ofte det beste. Her tipser vi om to enkle varianter - en basert på en sennepsvinaigrette og en med en base av crème fraiche.
Søk i Godtlesestoff
checkmark

Nyeste poster

Nyeste poster
Godtlevert bilde
29.06.2021
Smoothie-is er perfekt hvis du vil få i barna litt ekstra frukt og grønt, uten at de merker det. Du kan variere nesten i det uendelige, det er bare å prøve seg frem og se hva familien liker. ⁠
Godtlevert bilde
29.06.2021
En frisk mangosmoothie er perfekt på varme sommerdager. Denne er laget med appelsinjuice, men du kan variere med kokosmelk i stedet, og ha i andre friske frukter hvis du har det liggende. Rester av ananas for eksempel. Eller jordbær. Fyller du på med spinat, får du en grønn variant. Bruk frukt og grønt som du har liggende, med de smakene du foretrekker.
Godtlevert bilde
28.06.2021
Ingen sommer uten potetsalat! Potetsalat passer til det meste, og kan varieres nesten i det uendelige. Det er bare å finne frem det du har i grønnsaksskuffen og bruke fantasien. Men så trenger du heller ikke så mange ingredienser for å få til en skikkelig god potetsalat - det enkle er ofte det beste. Her tipser vi om to enkle varianter - en basert på en sennepsvinaigrette og en med en base av crème fraiche.