Slik kan du spise mindre salt i hverdagen
Heidi

Heidi

Småbarnsmor og ernæringsveileder.
Kokken bak Favorittkassen og Singelkassen

Slik kan du spise mindre salt i hverdagen

Det er ingen hemmelighet at vi nordmenn er glad i salt, og de aller fleste av oss vet kanskje at vi får i oss for mye. Men ikke like mange vet hvordan man kan unngå et for høyt saltbruk.

En vanlig nordmann spiser omtrent 10 g salt om dagen. Helsedirektoratet anbefaler at en voksen persons gjennomsnittlig saltinntak burde ligge på omtrent 5 g om dagen. Men hvordan kan vi som ikke er kokker eller ernæringsfysiologer lære oss å bli mer oppmerksom på dette i hverdagen?

Heidi Bengtson er kokk og ansvarlig for å lage Favorittkassen til Godtlevert, og hun er derfor spesielt oppmerksom på saltinnhold i mat. Hun er lidenskapelig opptatt av å lage spennende mat som barn vil spise. Hun ser på det som en morsom utfordring å lage retter og mat som inneholder så lite salt som mulig.

– Det er faktisk ikke så fryktelig vanskelig! Om du leser bakpå produktet du skal bruke så er mye gjort. Nå er det den totale mengden salt man skal passe på, så om du spiser salt spekeskinke eller potetgull innimellom har det ingenting å si. Og vi skal ikke snyte barna eller oss selv for god smak, så litt salt må man ha, men alt med måte, smiler hun.

Godtlevert har tatt et standpunkt i saken og meldt seg inn i Saltpartnerskapet. Saltpartnerskapet er et partnerskap mellom Helsedirektoratet og matvareindustrien med hensikt å redusere saltinntaket i befolkningen. Medlemmene i saltpartnerskapet setter ulike saltmål med veiledende grenseverdier for salt i ulike matvarekategorier.

Partene i matvareindustrien skal arbeide for at saltinnholdet i matvarekategoriene ligger på eller under saltmålene. Bengtson er meget fornøyd med at Godtlevert nå er innmeldt i Saltpartnerskapet.

– Alle, både voksne og barn, burde spise mindre salt. Men det er ekstra viktig at barna våre ikke får i seg for mye salt. I jobben min med å lage retter til Favorittkassen jobber jeg alltid med å finne andre varer og krydder som gir smak til maten.

Heidis eksperttips her er at man kan bytte ut saltet med ferske urter eller tørket krydder når du lager mat. Du vil bli overrasket over hvor mye maten smaker, selv om man bytter ut salt med for eksempel urter. Det gir en spennende og ikke minst god smak som barn kan like. Dette er et viktig steg i retning for å redusere mengden salt vi får i oss.

Les også

Bringebærsmoothie

Metervare

Milkshake

Tilbehør til sommerens pølser

Last ned appen

iOS og Android
ios logo
google play store logo

Last ned appen

iOS og Android
ios logo
google play store logo